Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.Een handzaam en goed leesbaar overzichtsboek over taalontwikkeling en taalstimulering.Orthopedagoog Sieneke Goorhuis-Brouwer is als hoogleraar spraak- en taalstoornissen bij kinderen verbonden aan de Rijksuniversiteit te Groningen.Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088505775/taalontwikkeling-en-taalstimulering-van-babys-peuters-en-kleuters
Psycholinguistics --- taalverwerving --- Developmental psychology --- kleuters --- peuters --- baby's --- kindertaal --- Taalverwerving --- Kleuters --- Peuters --- Taalpsychologie --- Kleuteronderwijs --- Leerlijnen --- Taalachterstand --- Taalontwikkeling --- Tweetaligheid --- Kleuter --- Peuter
Choose an application
Taalverwerving --- Taalopvoeding --- Taalachterstand --- Taalactiveringsprogramma's --- Baby's --- Peuters --- Kleuters --- Taalvaardigheid --- Taalspelen --- Observatietechnieken --- Taal: taalontwikkeling: peuters --- Taal: kleuters --- Taalspelletjes: kleuters --- Taalstimulering --- Baby --- Peuter --- Kleuter --- Taalspel --- Observatietechniek
Choose an application
Meertaligheid is een hot item, een van de speerpunten in het advies voor herziening van het onderwijscurriculum. Iedereen heeft er een mening over maar in werkelijkheid bestaat er nog veel onwetendheid. De primaire doelstelling van Het meertalige kind is om professionals die dagelijks met meertaligheid en meertalige kinderen werken zoals beleidsmakers, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, logopedisten, medewerkers ouder- en kindcentra en alle anderen die met meertaligen te maken hebben, kennis te laten maken met alle aspecten van meertaligheid. Hoe functioneren kinderen die meertalig opgroeien? Wat zijn de knelpunten en hoe zijn die op te lossen?In deel een van het boek geeft de auteur een uiteenzetting van de stand van zaken en beleid omtrent meertaligheid. Welke vooroordelen en angsten leven er en hoe zit het met het fenomeen taalachterstand? Deel twee zoemt in op het meertalige brein. Hoe ziet dat eruit? Welke rol speelt taal voor een meertalig kind? Hoe zit het met de multiculturele identiteit? Deel drie gaat over het meertalige kind in zijn omgeving. Thuis, bij het consultatiebureau, in zijn vrije tijd, in de voorschoolse voorziening, op school en bij de logopedist.(https://www.standaardboekhandel.be/p/het-meertalige-kind-9789088509872)
Meertalige kinderen --- Meertaligheid --- Taalverwerving --- Educational sciences --- Sociolinguistics --- tweede-taalverwerving --- kinderen --- logopedie --- taalverwerving --- kleuters --- meertaligheid --- sociolinguïstiek --- tweetaligheid --- taalachterstand --- Taalverwerving ; kinderen --- Meertalig kind --- Didactics of languages --- Kindergarten --- Primary education
Choose an application
Met Logopedie en leerkracht maak je een competente start als beroepsspreker. De methode helpt je bij je eigen spreekvaardigheid, maar ook bij het tijdig signaleren van logopedische problemen bij leerlingen in de klas. Bij deze uitgave zit de Pabowijzer card met een persoonlijke toegangscode. Deze code geeft je toegang tot digitale ondersteuning op de website behorend bij het boek.Logopedie en leerkracht bestaat uit twee delen. Deel 1, 'De leerkracht spreekt', beschrijft de problemen bij gezond stemgebruik en communicatie van de leerkracht. Deel 2, 'De leerkracht signaleert' gaat over taalontwikkeling, spraak, luistergedrag, stotteren en stemgebruik bij leerlingen. Bij elk thema wordt aandacht besteed aan het voorkómen en het verhelpen van de communicatieve problemen.De theorie van Logopedie en leerkracht sluit goed aan bij de lespraktijk. De opdrachten zijn zelfstandig uit te voeren, uitdagend van opzet en beroepsecht.
#KVHB:Algemene logopedie --- 463.4 --- 450.7 --- Stemproblemen --- Spreken --- Gehoorgestoorden --- Taalachterstand --- Articulatie --- Stotteren --- Hees --- Slissen --- Stemgebruik --- Logopedie --- 612.6 --- logopedie --- spraakproblemen --- stotteren --- stemproblemen --- slissen --- heesheid --- articulatie --- taalachterstand --- spreken --- stemgebruik --- gehoorgestoorden --- spreekvaardigheid --- stemstoornissen (ler) --- logopedie (gez) --- leerkrachten --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Opleiding en bijscholing --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Taalproblemen --- Uitspraak --- Kinderen --- Onderwijs --- Stemprobleem --- Leraar --- Taalprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Nederlands --- Directie --- Oefening --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Met dit boek, vol suggesties, voorbeelden en checklists, leer je opbrengstgericht te werken. De leerkracht krijgt zicht op de mondelinge taalvaardigheid van de kinderen en kan dit vervolgens inzetten om de spreek- en luistervaardigheid te verbeteren. Het boek is heel geschikt voor leerkrachten die kinderen passend taalonderwijs willen bieden. Het boek geeft praktische suggesties voor het stapsgewijs verzamelen, analyseren en interpreteren van leerlinggegevens (de 1-zorgroute). Op basis daarvan leert de leerkracht de mondelinge taalactiviteiten af te stemmen op de verschillende leerbehoeften van de leerlingen. De bundel gaat uitvoerig in op interactief en vakoverstijgend taalonderwijs en werken met leerlijnen en tussendoelen. Er is ruime aandacht voor kinderen met een taalachterstand en voor hoogbegaafde kinderen.
Mondelinge taalvaardigheid --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 475.21 --- Communicatie --- Opbrengstgericht werken --- mondelinge taalvaardigheid --- spreken --- lager onderwijs --- kleuteronderwijs --- Spreken --- Luisteren --- Taalachterstand --- Hoogbegaafde kinderen --- Onderwijsrendement --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedrag --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
Sinds enkele jaren staat taalbeleid hoog op de agenda van leraren, scholen en lerarenopleidingen. De slogan Elke leraar is taalleraar heeft daardoor een vernieuwde betekenis gekregen. Het eerste hoofdstuk van Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid brengt verschillende perspectieven op taalbeleid samen en biedt zo een referentiekader voor het volledige boek. Uit de andere bijdragen blijkt dat lerarenopleidingen (aan universiteiten, cvo's en hogescholen) ondanks hun verschillende aanpak, toch ook geconfronteerd worden met min of meer gelijklopende vragen en uitdagingen. Een projectgroep van het expertisenetwerk van de Associatie K.U.Leuven brengt verslag uit van een digitale bevraging van studenten en docenten uit vijf hogescholen. Dit hoofdstuk wijst op de noden m.b.t. de starttaalcompetentie, de academische en de professionele taalcompetentie. Ook indivuele lerarenopleidingen proberen zicht te krijgen op de uiteenlopende starttaalcompetenties van hun studenten via taaltoetsen of behoefteanalyses. Het boek onderstreept echter dat diagnostische instrumenten aan hoge eisen moeten beantwoorden om het label valide, betrouwbaar en fair te kunnen krijgen. De auteurs plaatsen kritische kanttekeningen bij geïsoleerde toetsen, zonder verdere ondersteuning van studenten en professionalisering van docenten. Ze brengen ook positieve ontwikkelingen onder de aandacht, als daar zijn: persoonlijke taaltrajecten met ondermeer taalvolgfiches, portfolio's, kijkwijzers, monitoraat op maat, vormen van taalontwikkelend en taalgericht lesgeven,...Tegenover het veelgebruikte remediaal model stelt een auteur zijn alternatief: een krachtig en sociaalinclusief taalbeleid dat vertrekt van de notie 'meervoudige geletterdheid'. Uit de beschreven casussen blijkt dat sommige lerarenopleidingen al een heel proces doorlopen hebben van een geïsoleerd, over een geïntegreerd naar een integraal taalbeleid (Bron: http://www.plantyn.com)
Lerarenopleiding --- Lerarenopleiding. --- Taalvaardigheid --- (vak)didactiek talen. --- Hoger onderwijs. --- taalvaardigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- talenonderwijs --- taalbeleid --- lerarenopleiding --- Didactics of languages --- #KVHA:Lerarenopleiding --- #KVHA:Taalbeleid --- #KVHA:Taaldidactiek --- #KVHA:Taalkunde --- hoger onderwijs --- taal --- 489.4 --- didactiek --- lerarenopleidingen --- taalachterstand --- 37.02 --- 456.1 --- Hoger onderwijs --- Taalachterstand --- Taalbeleid --- Lerarenopeiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 378 --- Leraren ; opleidingen ; Vlaanderen --- Taalvaardigheid ; hoger onderwijs ; Vlaanderen --- taalkunde --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Nederlandse taal en letterkunde --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 8 --- departement Algemeen 10 --- taalcompetenties --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Basisonderwijs
Choose an application
Thema 1 : Ik ga naar de klas Thema 2 : Ik eet fruit Thema 3 : Ik ben blij, ik ben boos Thema 4 : Ik bouw met dozen Thema 5 : Ik slaap bij mama en papa, oma en opa Thema 6 : Dit ben ik Thema 7 : Ik hoor de ziekenwagen Thema 8 : Ik kleed mij uit Thema 9 : Ik heb een poes Thema 10 : Ik woon in een huis Thema 11 : Ik kan bewegen Thema 12 : Ik speel met water
371.67 --- 373.3 --- anderstaligen --- kleuteronderwijs --- luisteren --- productief taalgebruik --- receptief taalgebruik --- spreken --- taalontwikkeling --- taalzwakkere kleuters --- 471.41 --- Nederlands --- didactiek --- taalachterstand --- taalverwerving --- Nederlands als tweede taal --- Anderstalige nieuwkomers --- Praatplaten (Vertelprenten) --- Stappenplannen --- Taalachterstand --- Taalstimulering --- Taal --- Taalverwerving ; kleuters --- 472.11 --- 472.17 --- NT2 --- anderstalige nieuwkomers --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Kleuteronderwijs --- Taalopvoeding --- 3-jarigen --- Anderstalige kleuters --- Woordenschatuitbreiding --- 3-jarige --- Anderstalige kleuter --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Thema 1 : Wij gaan naar school Thema 2 : Wij eten lekker fruit Thema 3 : Wij hebben veel gevoelens Thema 4 : Wij stapelen dozen Thema 5 : Maak kennis met onze familie Thema 6 : Wij verkennen ons lichaam Thema 7 : Wij rusten en verzorgen ons goed Thema 8 : Wij passen nieuwe kleren Thema 9 : Wij houden van dieren Thema 10 : Wij wonen in een huis Thema 11 : We bewegen graag Thema 12 : We experimenteren met water
371.67 --- 373.3 --- anderstaligen --- kleuteronderwijs --- luisteren --- productief taalgebruik --- receptief taalgebruik --- spreken --- taalontwikkeling --- taalzwakkere kleuters --- 471.41 --- Nederlands --- didactiek --- taalachterstand --- taalverwerving --- Nederlands als tweede taal --- Anderstalige nieuwkomers --- Praatplaten (Vertelprenten) --- Stappenplannen --- Taalachterstand --- Taalstimulering --- Taal --- Taalverwerving ; kleuters --- 472.11 --- 472.17 --- NT2 --- anderstalige nieuwkomers --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Taal en verbale expressie --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Kleuteronderwijs --- Taalopvoeding --- 4-jarigen --- 5-jarigen --- Anderstalige kleuters --- Woordenschatuitbreiding --- 4-jarige --- 5-jarige --- Anderstalige kleuter --- Didactics of languages --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Logopedie & Leerkracht is een stimulerende methode die de student leert duidelijk te communiceren, niet alleen in de klas maar ook op de ouderavond. De student leert bovendien op tijd logopedische problemen bij leerlingen te signaleren. Ook krijgt de aanstaande leerkracht direct toepasbare adviezen over de manier waarop communicatieproblemen te verhelpen of te voorkómen zijn. Het resultaat: een bekwame leerkracht die inzicht heeft in communicatieve problemen bij zichzelf en bij de leerlingen. Omdat de leerkracht meer grip op de communicatie heeft, zullen leerlingen gemakkelijker en enthousiaster deelnemen aan activiteiten in de klas. Kortom: méér 'leerkracht' in de klas! Logopedie & Leerkracht bestaat uit twee delen: De Leerkracht spreekt en De Leerling Spreekt. De bijbehorende DVD toont videofragmenten van zowel leraren als leerlingen die met meer of minder moeite communiceren. Aan de orde komen: bij de leerkracht: stemgebruik, articulatie, horen en spreken voor een groep; bij de leerling: taal en spraakontwikkeling, luistergedrag, stotteren en stemgebruik. De aangeboden theorie sluit direct aan bij de dagelijkse praktijk van het lesgeven. De methode is zeer geschikt voor competentiegerichte zelfstudie door gebruik van tussenvragen, individuele opdrachten en de gerichtheid op samenwerking met medestudenten. De opdrachten zijn uitdagend en beroepsecht en leveren nuttige informatie op voor de student zelf, de leerling, de ouders of de stageschool.
Communicatie. --- Gesprekstechnieken --- Lerarenopleiding. --- Logopedie. --- Spraakstoornissen. --- Stemstoornissen --- Stemtechniek. --- Taalstoornissen --- Leraren. --- Kinderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- logopedie --- Orthopedagogics --- stemgebruik --- lerarenopleiding --- spreken --- Didactics of languages --- gehoor --- spraakproblemen --- stemproblemen --- stotteren --- taalachterstand --- 450.7 --- 463.4 --- Articulatie --- Competentiegericht onderwijs --- Gehoor(Horen) --- Lerarenopleiding --- Logopedie --- Luisteren --- Mondelinge communicatie --- Spraakproblemen(Kinderen met spraakproblemen, Spraakstoornissen) --- Stemgebruik --- Stemproblemen (Stemstoornissen) --- Stotteren --- Taalontwikkeling --- spraakontwikkeling --- Opleiding en bijscholing --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Contains audio-visual material --- Stemproblemen --- Leraren --- Taalproblemen --- Uitspraak --- Kinderen --- 612.6 --- Hees --- Hoorproblemen --- Leerkracht --- Leerling --- Slissen --- Taalachterstand --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- Stemprobleem --- Leraar --- Taalprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Nederlands --- Directie --- Oefening --- Neuropathology --- Psycholinguistics --- psycholinguïstiek
Choose an application
Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activeiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.
Taalontwikkeling. --- Taalverwerving. --- Initial didactic situation --- ontwikkelingspsychologie --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Developmental psychology --- kleuters --- peuters --- baby's --- kindertaal --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Tweetaligheid --- taalontwikkeling --- tweetaligheid --- 803.3 --- Kindertaal --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Taalachterstand --- Taalontwikkeling --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- Baby's --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Leerlijnen --- Peuters --- Handboek/cursus --- Taalverwerving ; kleuters --- Taalverwerving ; peuters --- Taalstimulering --- 082292.jpg --- Psycholinguïstiek --- Taalpsychologie (Psycholinguïstiek) --- Contains audio-visual material --- Ontwikkelingspsychologie --- Didactische beginsituatie --- Spreken --- Spraakontwikkeling --- Taalactiveringsprogramma's --- Peuter --- Kleuter
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|